Uw zorg

UZA heeft beste IVF-resultaten van Vlaanderen en Brussel

Belrap (Belgian Register for Assisted Procreation) vergelijkt elk jaar de resultaten van de verschillende fertiliteitscentra, met name het aantal levendgeboren kinderen bij vrouwen en koppels die met medische hulp zwanger werden. In het recentste rapport kwam het UZA als beste centrum van Vlaanderen en Brussel uit de bus.

We zijn misschien niet de grootste, maar we doen het wel beter dan de andere centra. We hebben zwaar ingezet op innovatie, zoals met de sperma-DNA-tests en we staan tegelijk heel dicht bij de patiƫnt. Daarnaast werken we ook continu aan de verbetering van onze kwaliteit. Prof. dr. Diane De Neubourg, diensthoofd van het CRG

Kwaliteit in cijfers

– 41,1% kans op een levendgeboren kind in het CRG-UZA
Belgisch gemiddelde: 30,5% (per embryotransfer in een referentiepopulatie van patiƫnten jonger dan 36 jaar in hun eerste IVF-cyclus, 2016)

– 30,7% kans op een levendgeboren kind in het CRG-UZA
Belgisch gemiddelde: 22,3% (per embryotransfer voor de hele IVF-populatie, 2016)

– 24,6% groei in aantal IVF-cycli 2015-2018

Onderzoek: wat betekenen DNA-breuken

Koppels die zich in het UZA aanmelden omdat het niet lukt om zwanger te worden, ondergaan allerlei onderzoeken die een licht kunnen werpen op de oorzaak. Standaard worden de zaadcellen van de man getest op aantal, vorm en beweeglijkheid, maar in het UZA gaan we een stap verder. Het CRG-UZA onderzoekt namelijk al een aantal jaar het DNA van de zaadcellen. Als het DNA beschadigd is, zijn er DNA-breuken te zien. Die DNA-breuken verlagen de kans op een zwangerschap en zouden het risico op een miskraam doen toenemen.

Om helemaal zeker te weten wat die DNA-breuken precies betekenen voor koppels die zwanger willen worden, doen we nu nog meer onderzoek. Dr. Alessa Sugihara: “We brengen in kaart hoe de behandeling verder verlopen is bij de koppels die de afgelopen jaren sperma-DNA-testing hebben laten doen, en wat het resultaat van eventuele vruchtbaarheidsbehandelingen was. Daarnaast onderzoeken we of die DNA-breuken een rol spelen als alle andere onderzoeken geen echte oorzaak voor de vruchtbaarheidsproblemen aan het licht brengen. Zien we bij koppels met veel DNA-breuken in dat geval minder succes bij inseminatie? We denken dat vanaf een bepaald percentage DNA-breuken de kans erg klein wordt dat inseminatie lukt. Als we dat kunnen bevestigen, zouden we die stap kunnen overslaan en meteen overgaan op IVF. Maar dat moeten we wel zeker weten, want IVF is natuurlijk ingrijpender voor de vrouw.”

LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL OP MAGUZA.