Uw zorg

Gebouw Q: nieuwe hoogtechnologische vleugel

Op onze 40ste verjaardag stelden we onze plannen voor het nieuwe gebouw Q voor, een nieuwe hoogtechnologische vleugel van zes verdiepingen. In de nieuwe vleugel komen onder andere moderne operatiekwartieren en twee verdiepingen voor intensieve zorgen.

Maud Vanhauwaert, stadsdichter in 2019, legde tijdens de 40-jarige verjaardag van het UZA een symbolische steen met een nieuw gedicht. Dat was ook voor Vanhauwaert bijzonder. Niet alleen beviel ze een half jaar geleden van haar eerste kind in het UZA, dat kind is ook in het UZA gemáákt, vertelde ze, wat haar prompt een welgemeend applaus van de vele aanwezige artsen en verpleegkundigen opleverde.

Intensieve zorgen

De 45 bedden die nu op intensieve zorgen voorzien zijn, zullen er in 2023 zestig zijn. En die zestig kamers zullen, zeker bij de kinderen, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 toegankelijk zijn voor de familie, in plaats van de gewoonlijke twee keer een half uur zoals het in de meeste ziekenhuizen is.

Operatiekwartier

Met 7 bijkomende OK-zalen ondersteunen we de sterke toename in, onder andere, de complexe traumatologie, oncologische en pediatrische chirurgie. De operatiekamers worden uitgerust met de nieuwste technologie, maar zullen ook voorzien zijn om er later de technologie te installeren die we vandaag nog niet kennen.

Polikliniek

Op het gelijkvloers komt onder andere een consultatie voor NKO en hoofd-halsheelkunde. Bij het uittekenen van de nieuwe infrastructuur is prioritair uitgegaan van een doorgedreven interdisciplinaire aanpak. Eén van de troeven wordt een betere structuur in de doorstroming van de patiënt tijdens zijn traject. De capaciteit en de voorzieningen voor zowel de kinderen als volwassenen worden ook sterk uitgebreid. Bij het verder afwerken van de ontwerpen en concepten zullen kwaliteit, kennis, technologie en innovatie het uitgangspunt blijven vormen. De patiënt staat in het nieuwe gebouw centraal. Dat zal zich sterk uiten in het ontwerp en de identiteit van deze verdieping.